We’re heading for venus and still we stand tall.

Idag gick bussen till IRF 08.30, för den sista dagen på upptäckarkursen som jag varit funktionär på.
Eleverna, som nu bara är 4 stycken eftersom de andras skola brann upp igår, skulle vara ute på IRF på föreläsningar tills klockan 14. men jag och en ledare till var tvungna att åka därifrån vid 10 för att vi skulle vara med på Spaceport presskonferansen.
Vad är då Spaceport, kanske vissa undrar?
Jo, Spaceport America är ett projekt från det Amerikanska företaget Virgin Galactic som går ut på att skicka turister till rymden. Första resorna är redan bokade och går på cirka 200 000 dollar. Dessa 200 000 dollar räcker för en femton minuter lång rymdfärd. Framtidsplanen är dock att kunna skuta upp flera turer om dagen.
Så vad gjorde nu detta företag i Kiruna, Sverige?
Jo, de kom hit för att skriva under ett sammarbetsdokument med Spaceport Sweden, vilket innebär att Sverige också kommer skaffa en uppskjutningsbas här uppe i Kiruna.
Presskonferansen hölls på våran skola, eftersom vi är intresserade av sammarbete, dels för vi vill kunna skicka med expriment upp i rymden, och dels för vi vill försöka på upp elever. Haha.
    På detta möte, som på många möten, behövdes lite underhållning.
Kan då säga att underhållningen bestod av att jag och 4 personer till spelade och sjöng Life on Mars - David Bowie. För vd:n på Virgin Galactic, för Sveriges största största rymdbolagschefer och Amerikans direktsändning.
Mitt liv är som sagt inte alls under kontroll just nu, så jag ansvarar, eller vet knappt vad som händer runt omkring mig.
Spännande.

och.. Kommentera gärna :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ANTICATANKAR