Musik non stop tillslut.

Tänkt att jag, i dessa Spotifydagar, skulle lista lite artister som man abolut inte får missa under sin levnadstid.
Speciellt för folk som, precis som mig, gillar svensk musik.

1. kent, såklart. Svenskt rockpop som kammat hem ungefär alla priser som de kan. Älskade/hatade av alla.
tips på populära låtar:
, Dom Andra, Vy från ett luftslott, Ingenting, Utan dina andetag, Revolt III, Columbus, Pärlor, 747, Om du var här, FF.
Personliga låttips: Stenbrott, LSD,  någon?, Sundance kid, Mannen i vita hatten ( 16 år senare ), Avtryck.
(Obs. att detta nu råkar vara mitt favoritband, så jag får begränsa mig en smula)
2. Lars Winnerbäck, fantastisk singer/songwriter, som jag tror att nästan alla har en speciell plats i hjärtat för.
Popis: Om du lämnade mig nu, Kom Ihåg Mig, Lovesång, Stackars.
Tips: Elden, Söndermarken, Tal av Hjärter Dam, Låg, Gråa Dagar, Kom, Solen i Ögonen.
3. Håkan Hellstöm, även han svensk singer/songwriter som bejublas för sina fantastiska texter. Ogillas ofta för sin röst. Men jag, och många andra gillar den.
Popis: Kom igen Lena, Känn ingen sorg för mig Göteborg, För sent för Edelweiss, Klubbland, Nu Kan Du Få Mig Så Lätt.
Tips: Kärleken är ett brev skickat tusen gånger, Det är så jag säger det, Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din, Jag är inte skyldig någon nått, Hurricane Gilbert, Gatan Fram
4. Markus Krunegård, sångaren i bandet Laksoo's svenska soloprojekt, enligt mig 550 ggr bättre än Laksoo, då texterna på Markus första och enda soloplatta är helt otroliga.
Popis: Jag är en vampyr, Det är ett idogt jobb att driva ungdomen ut ur sin kropp.
Tips: Ja, jag måste tipsa om att skaffa hela plattan, Markusevangeliet för det är en 13-spårig pärla inom svensk pop.
5. Anders F. Rönnblom, en fantastisk svensk musiker som tillhörde 60-talisternas vänsersväng. Typisk pappamusik. Finns tyvärr inte på Spotify eller Last.fm, men går ju självklart att köpa på t.ex. Cdon, som downloads eller fysiska ex.
och han har en myspace här.
Popis: Det är inte snön som faller (Missa inte denna kapitalisthatande julsång, för den är helt otrolig!)
Tips: Bästa skivan är "Rapport från ett kallt fosterland", annars är det låtarna: Eld och Vatten, Höstlöven Faller På  Min Grav och Europa Brinner, som jag skulle tipsa om.
6. Jakob Hellman, troligen en av sveriges bästa artister och inspirationskälla. Texterna, texterna, texterna, är allt jag säger.
Popis: Hon har ett sätt, Vara Vänner och jag beordrar dig att kolla den videon, för det är det sötaste.
Tips: Fixa hela skivan: "... och det stora havet." Den ska finnas i en svensk medborgares cdställ/spellista.

Några andra svenska på svenska artister som jag vill tipsa er om, men som ni får orientera er själva i är:
Charta 77, Alf, Emil Jensen, Niklas Strömstedt, Cornelis Vreeswijk, Eldkvarn, Familjen, GES, Kristian Anttila, Lasse Lindh, De Lyckliga Kompisarna, Magnus Uggla (litegrann), Martin Stenmarck, Paus, Säkert!, Thåström.

Så får ni inte glömma de svenska artisterna med låtar på engelska:
t.ex. Timo Räisänen, Mando Diao och The Ark.

Gillar ni redan mycket av detta så kan jag tipsa om
Myspaceartisten Alice B, som skriver oerhört fina låtar.
och Fredrik Johansson (lokalartist från Norrköping) Svår att få tag i, men jag kan skicka smakprov via MSN om någon är intresserad. Han låter som en härlig blandning av artist 2,3 och Cornelis.

Har ni några musiktips till mig, nu när jag blottat min smak.
Lämna en kommentar, för det är alltid kul att hitta ny musik.

Kommer nog snart länka till en spotify-spellista också.. så håll ögonen öppna.


Kommentarer
Postat av: Fredrikke

Du har grymt bra musiksmak måste jag bara säga!

2009-02-15 @ 23:39:16
URL: http://fredrikke.blogg.se/
Postat av: emeli

säkert!/hello saferide förtjänar en plats också, tycker jag : )

2009-02-16 @ 10:46:22
URL: http://poll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ANTICATANKAR